.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سه حلقه مفقوده در بحران‌های طبیعی؛
سیلی که سرعتش از اخبار هواشناسی بیشتر است!/ نوشدارو پس از مرگ سهراب
شمال نیوز: نماینده هلال احمر یک گزارش مجزا از میزان خسارت و آمار کشته ها و مجروحین می دهد و فرمانده پلیس راه و مسئولین آتش نشانی و ... گزارش متفاوتی دیگر ...

 

شمال نیوز: در حالی که قریب به دو روز از طوفان و سیل شدید در برخی از شهرهای کشور می‌گذرد، همچنان اخبار ضد و نقیضی از میزان خسارت‌های برجامانده و تعداد مجروحین و زخمی‌ها مخابره می‌گردد و بر اساس گزارش‌های واصله بر آمار تلفات این بلای طبیعی افزوده می شود.

اینکه حوادثی از قبیل سیل، زلزله، طوفان، صاعقه و ... طبیعی است و به واسطه تغییرات زیست محیطی برای هر کشوری ممکن است رخ دهد شکی نیست اما چه غفلت هایی صورت می گیرد که یک حادثه طبیعی با چنین آماری از مرگ و میر روبرو می شود.

سازمان هواشناسی متهم ردیف اول؛

تجربه ثابت کرده در چنین حوادثی، سازمان هواشناسی متهم ردیف اول است و در نخستین گام انگشت اتهامات به سوی این سازمان نشانه می رود که چرا وقوع این حوادث از قبل پیش بینی نشده بود.

منتقدان سازمان هواشناسی در این باره می نویسند: «سازمانی که مسئولیت اعلام بدی و خوبی و درجه هوا و ... را برعهده دارد مطمئنا باید این پدیده طبیعی را نیز به خوبی پیش بینی کند. خسارت های زیادی که به استان های تهران و البرز و مازندران وارد می آید را چه کسی عهده دار خواهد بود؟ درست همین چند ماه پیش بود که مجلس شورای اسلامی تمامی مسئولان سازمان هواشناسی را دعوت کرد تا علت ناموفق بودن خود را در امر اطلاع رسانی طوفان هایی که تهران را در آغوش می گیرد، عنوان کنند.»

هواشناسی: مشکل از پیش بینی نیست؛ اطلاع رسانی ضعف دارد

اما محمد اصغری کارشناس هواشناسی صبح امروز و در برنامه زنده رادیویی مدعی شد که کارشناسان این سازمان و حتی خود او در برنامه های مختلف وقوع این طوفان های اخیر را پیش بینی کرده بودند اما با این وجود، ضعف در اطلاع رسانی عامل اصلی عمق گرفتن فاجعه چند روز گذشته بود.

به گفته اصغری می‌بایست مکانیزمی طراحی شود که بلافاصله پس از پیش بینی سازمان هواشناسی در چنین شرایطی، تمامی نهادهای ذیربط از جمله هلال احمر و آتش نشانی و اورژانش و پلیس و شهرداری‌ها و ... برای خدمت رسانی به مردم و کاهش عمق فاجعه به خط شوند.

آیا همه تقصیرها به گردن سازمان هواشناسی است؟!

اگر فرض را بر عدم اطلاع رسانی صحیح و یا حتی ضعف در پیش بینی از سوی سازمان هواشناسی قرار دهیم، این سوال مطرح می شود که آیا سایر نهادهای مسئول در حین وقوع حادثه و پس از آن توانستند به خوبی به مدیریت بحران تن دهند و از پسِ آن برآیند؟!

آمارهای ضد و نقیض، اخبار متفرقه، مصاحبه متعد مقامات مسئول و ... از جمله آسیب هایی است که متاسفانه در چنین شرایطی گریبان مسئولان ذیربط را می گیرد.

لزوم تعیین سخنگو برای حوادث غیر مترقبه

نماینده هلال احمر یک گزارش مجزا از میزان خسارت و آمار کشته ها و مجروحین می دهد و فرمانده پلیس راه و مسئولین آتش نشانی و ... گزارش متفاوتی دیگر و همین ضد و نقیض بودن اخبار است که بیش از هر چیز التهاب را به جامعه تزریق می کند و شاید یک حادثه کوچک که با کمی مدیریت می توانست آثار روانی کمتری بر جامع باقی بگذارد، با یک سوء مدیریت و یا هجمه مدیریتی به یک بحران اجتماعی تبدیل می شود!

پر بیراه نیست که اهالی رسانه و مردم انتظار داشته باشند در چنین شرایطی، تمامی مسئولان درگیر حادثه، یک نفر را به عنوان سخنگو انتخاب کنند تا همه اخبار تنها و تنها از سوی همان فرد با رسانه ها و افکار عمومی در میان گذاشته شود تا از تشتت اخبار حاشیه‌ای و سردرگمی مردم حادثه دیده جلوگیری گردد.

ضرورت پیوند سازمان هواشناسی با سایر سازمان‌ها درگیر/ سطح و درجه هشدارها یکسان است!

از سوی دیگر به نظر می رسد که سازمان های درگیر با حوادث اینچنینی بیش از پیش باید با یکدیگر هماهنگ باشند و در راس آنها باید سازمان هواشناسی قرار گیرد.

به عبارت دیگر این «هواشناسی» است که باید پیش بینی حوادث و درجه بندی آن می تواند سطح هشدار را طبقه بندی و به سازمان های مرتبط و رسانه ها ارجاع دهد؛ اما نکته حائز اهمیت در این بین سرعت عمل است. سرعتی که متاسفانه حلقه مفقوده چنین حادثه هایی تا کنون بوده و بارها و بارها شاهد بوده ایم که هواشناسی پس از وقوع سانحه مدعی شده که پیش بینی این حادثه را کرده بود، اما به دلیل عدم سرعت مناسب در ایجاد هماهنگی و اطلاع رسانی ناصواب بین اهالی رسانه و جامعه، بار تخریب آنها بیش از حدِ قابل پیش بینی بوده است.

در پایان بار دیگر تاکید می گردد که تنها «اندکی مدیریت» می تواند در برابر موجی از سوانح طبیعی بایستد به شرط آنکه سه حلقه مدیریت، اطلاع رسانی و هماهنگی با چاشنی سرعت عمل بتوانند در کنار یکدیگر به ایفای نقش بپردازند./جهان


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 30 تير 1394
پول بده می تونی روی قله دماوند هم ویلا بسازی چه رسد به بستر رودخانه
نا شناس 30 تير 1394
بهترین کار ادغام سازمن هواشناسی با سازمان هواپیمایی و یا محیط زیست جهت یکپارچه سازی امور هوانوردی و محیط زیست و جلوگیری از موازی کاری است
مالباخته صندوق مهر اعتمادآريا 31 تير 1394
با وجود اعلام دکتر شجاعی نماینده ساری مبنی بر ادغام صندوق قرض الحسنه مهر اعتماد آریا در بانک رسالت و پرداخت پول سپرده گذاران از طریق این بانک متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی دراین زمینه صورت نگرفته است و مسئولان سرپرستی این بانک در مازندران در این خصوص اظهار بی اطلاعی می کنند! چرا این قدر با احساسات مردم بازی می کنید؟
هواشناس 31 تير 1394
هواشناسی خلبان مرده هست تا زنده ایم کسی نمبگه دردت چیه
صادقی 31 تير 1394
چون تو هواشناسی ادم های بی سوادی کار میکنن مدرکشان دیپلم یا مدرک پولی
مسعود 31 تير 1394
چرا تقصیرها رو می ندازین گردن هواشناسی؟؟؟ قطع درختان و ساخت و ساز در حاشیه رودخانه هم تقصیر هواشناسیه؟؟؟؟ در ضمن این همه سایت هست واسه هواشناسی مثل weather.com که کاملا همه چیزُ درست پیش بینی کرده بود. خب عزیزان می رفتن یه نگاه می نداختن بهش.
نا شناس 31 تير 1394
از اطلاع رسانی ضعیف رسانه استانی و ملی بسیار متاسفم در سیلابی که بسیاری از هم استانی های عزیز دچار خسارتهای انسانی و مالی بسیار شدند دریغ از دولت مردان که وقعی به این موضوع بنهند و تاسف بالاتر ازنمایندگان خاموش استان که در جهت جبران خسارت حداقل مادی بودجه ای برای این مردم درد کشیده دریافت کنند حال اگر یک هزار این موضوع در استان دیگر اتفاق می افتاد چنان در بوق و کرنا می کردند که تمام برنامه های سیما به آن اختصاص می یافت اما افسوس که مردم شریف مازندران چوب جمود نمایندگان خود را می خورند.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.046 seconds.